Den elastiske bækkenbund

Carina har taget kursus i træning og behandling af bækkenbunden.

Bækkenbunden er anatomisk set bunden i vores kropsstamme, og har til formål at kunne aktiveres ved tryk, belastninger samt bevægelser, som vi gør alle døgnets 24 timer.

Bækkenbundsproblematikker kan forekomme hos alle, mænd som kvinder. Oftest ses problematikken ved såkaldt Urin Inkontinens (UI), hvor man ikke kan holde tæt ved fx host, nys eller hop. Men bækkenbundens problematikker ses ofte også i form af stram/rigid muskulatur, som kan resultere i smerter i underlivet.

Bækkenbunden er en utrolig vigtig muskulatur, men ender ofte som den ”glemte” eller den ”usynlige muskulatur”. Nyere studier har vist, at bækkenbundens muskulatur skal være elastisk og arbejde reflektorisk, som vi gør med alle andre muskler i kroppen. Derfor er knibe-effekten ikke altid den rette løsning for dig der vil træne din bækkenbund. I nogle tilfælde kan dette have mere skadelig end gavnlig effekt, og det er derfor vigtigt at opsøge en fysioterapeut, så man får rette behandling.

Årsager til bækkenbundsproblematikker:

* Livsstil

* Stress

* Dysfunktionelt åndedræt (fx ved KOL patienter)

* Uhensigtsmæssig træning

* Uhensigtsmæssig kropsholdning

* Ubalance i kroppen

* Hormonelle forandringer (fx overgangsalder)

* Graviditet og fødsel

* Overvægt

* Samleje

* Traume

* Uhensigtsmæssige toiletforhold

Behandlingen af din bækkenbundsproblematik vil blive tilrettelagt efter problematikkens omfang, da ingen behandlingsmetode vil være ens. Behandlingen vil tage udgangspunkt i kroppens eget autonome system, samt at skabe en elastisk bækkenbund, så du ikke længere skal leve med smerter eller være bange for at hoste eller nyse. Behandlingen vil tage udgangspunkt i Lotte Paarups metoder.

Kontakt gerne klinikken for mere information eller bestilling af tid for behandling på 97871595.